heeemskt! :(

Ett par dagar före jul gick någon in i Ingela Ekelunds stall, släppte lös fem hästar och gav sig på dem med kniv. Händelsen har väckt både ilska och frågor – hur ska hon kunna skydda sina djur?

KLIPPAN. – Man känner sig maktlös och osedd. Jag har aldrig, aldrig varit orolig för att någon skulle skada mina hästar förut, säger Ingela Ekelund på Klinga Gård strax utanför Klippans tätort.

En dryg månad har gått sedan en okänd person klev in i gårdens stall med uppsåt att skada hennes djur. Ingela Ekelund och hennes man brukar sova med öppet fönster, men kylan fick dem att stänga det denna natt och de vaknade aldrig av de ljud som säkerligen trängt ur stallet.

Personen släppte ut fyra hingstar ur sina boxar, vilket i sig kunde inneburit en katastrof, men det slutade inte där. Innanför den stängda stalldörren hittade Ingela Ekelund en kvast med brutet skaft och en mattkniv

– Någon beväpnade sig med detta och gav sig på att hacka på hästarnas könsdelar.

Polisen rubricerade brottet som egenmäktigt förfarande och beslutade samma dag som anmälan gjordes att inte inleda någon förundersökning. Spaningsuppslag saknades och brottet kunde inte utredas

– Juridiskt sett är inte det här ett inbrott och hästarna, ur juridisk mening, inte mer värda än en soffa, konstaterar Ingela Ekelund.

Månaden som gått har varit påfrestande. Veterinärbesöken har avlöst varandra, samtidigt som djurens tillit behöver mycket omvårdnad.

– Stallet är inte mitt hem, det är hästarnas hem, platsen de ska känna sig trygga på. Och det är mitt ansvar att se till det. Frågan är nu: hur ska jag freda mina djur?

Numera är stallet låst så fort hästarna är där, övervakningskameror och vakthund är beställda. Men hästarna vistas utomhus dagtid.

– Jag hoppas med guds försyn att inget händer dem ute i hagen.

Hon saknar en diskussion om det här i hästkretsar och vill lyfta upp problemet i ljuset.

– I Sverige är traditionen att stall står olåsta. Vem som helst ska kunna gå in och rädda djuren. Utomlands finns en helt annan tradition, där ser man att djuren representerar ett så stort värde att de ska skyddas.

I Klippans kommun finns många hästägare, bara några hundra meter från Klinga Gård finns både ridskola och gårdar.

– Jag har bestämt mig för att inte fundera på om det här är personligt, men jag är övertygad om att det inte är riktat mot mig. Förmodligen handlar det om makt, någon som känner sig större än djuren och vill ha makt över liv och död.

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback