talang skåne

läs detta! ni kommer lära er en massa och förhoppningsvis inte ångra det! (förhoppningsvis, haha, eller så är det bara jag som är okunnig?)

igår var vi på flyinge. jörgen skulle ha en föreläsning om mekaniken i ridningen. riktig bra var det! som det brukar vara.
lärde mig en massa!
han snackade om att möjligt men det han tjatade mest om och som han sa var viktigast att komma ihåg var:
där skadan är, är den inte
där skadan inte är, är den!
kom ihåg det nu och fundera!

han pratade om hur viktigt uppvärmning är för oss människor och berättade även hur vi skulle värma upp. hästen behöver ju inte lika mycket uppvärmning som oss eftersom den är ett flyktdjur.
en annan rolig grej är att människan och hästen nästintill är identiska! vi har lika många ben, drygt 200. lika många nackkotor osv.
hur viktigt det är att hästen har ryggmuskler för att ryggkotorna pekar rakt upp.
frambenen hänger helt löst i hästen tex.
han jobbade med marcus fuchs för ett tag sen. han hade en magmuskel skada och läkarna sa att det var slutridit för han. men på två veckor fick jörgen upp han i sadeln igen! grejen är att marcus hade en muskel som inte fungera men han hade ju 300 andra muskler kvar? så det var bara att bygga upp ryggmusklerna osv för att avlasta magmusklen! övningarna för att göra det var skrattretande enkla!
en annan grej han sa hela tiden var att, ni har bara en rygg, var rädd om den! tex när man ska ta upp något från golvet, andvänd både ryggen och benen för att inte ryggen ska ta all vikt!
en massa siffror snackade han också om. tex. att om man sitter 1 enda cm snett på hästens rygg får den 90(!!) kg mer vikt att bära upp på den sidan, om ryttaren väger ca 60 kg!  så sitt rakt över hästen ;)
ja en massa intressanta saker berättade han som är så viktigt att veta.
kan skriva hur långt som helst!

sen hade han en massage bänk med sig. först kollade han igenom josefine och sen mig :)
mitt höger ben var ca 1.5-2 cm längre, sen kollade han hur jag var upp i huvudet och då var min vänstra sida 1.5-2 cm längre. så han knäckte till nacken, då kollade han om mina ben blivit lika långa nere vid fötterna, det hade dom inte. så han knäckte till nacken en gång till, det blev lite bättre. sen vred han mig på något konstigt vis och typ la sig över mig och knäckte till, det knaka som satan xd så gjorde han det åt båda hållen. sen gjorde han något mer och sen var jag rak!
5 minuter tog det kanske? sen genom att pilla vid öronen (haha) och kolla något där så kunde han se om jag var hoppryttare eller dressyrryttare. han sa hoppryttare och det är ju det jag igentligen är och rider mer som en hoppryttare, lite mer framåtlutad tex.

en annan grej som var hel skumm var att när han gjorde något med öronen sa han att nu har du ont i mitten på ryggen och det fick jag xd nån nerv han rörde. sen tryckte han lite överallt på benen, ryggen, axlarna och armarna. på en massa ställen sa han där har du ont, och allt stämde ju! han bara, stackars dig som har ont på så många ställen, haha :p
det var riktigt skönt tyckte jag när han knäckte till allt! kändes jätteskönt efteråt!
alla som kollade på såg helt vettskrämda ut när det knaka, haha.

får se om jari märker någon skillnad på mig ;) nä men det var som han sa, det här går inte att göra vid på en gång.

nä nu ska jag inte skriva mer, blev väldigt mycket. men intressant hoppas jag, haha.
tyckte ni detta var bra?

den här gjorde han, såg ut som att hela huvudet var av haha.


den här gjorde han också


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback